STATUT ZWIĄZKU STOWARZYSZEŃ
Polska Rada Psychoterapii
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Tworzy się Związek Stowarzyszeń o nazwie Polska Rada Psychoterapii, zwany dalej PRP lub Radą. PRP ma prawo używać nazwy skróconej: „PRP”.
- Nazwa i logo PRP są zastrzeżone.
- Terenem działania PRP jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą PRP jest miasto stołeczne Warszawa.
- PRP może działać także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
Polska Rada Psychoterapii jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem stowarzyszeń, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz psychoterapii.
Rozdział II
Cele i zadania PRP
§ 3
Celami PRP są:
- Dbanie o status i umocowanie zawodu psychoterapeuty.
- Wspieranie rozwoju psychoterapii w Polsce.
- Opracowywanie i opiniowanie projektów rozwiązań legislacyjnych dotyczących szkolenia i certyfikowania psychoterapeutów oraz świadczenia psychoterapii.
- Reprezentacja wspólnych interesów środowiska psychoterapeutów w kontaktach z instytucjami państwowymi i międzynarodowymi oraz innymi organizacjami.
- Wymiana doświadczeń związanych ze szkoleniem i certyfikowaniem psychoterapeutów oraz sposobem uprawiania psychoterapii.
- Tworzenie, rozwijanie i promowanie zasad i standardów dotyczących zawodu psychoterapeuty i prowadzenia psychoterapii.
- Inicjowanie i wspieranie działań służących dobru i bezpieczeństwu klientów/pacjentów korzystających z usług psychoterapeutycznych.
- Informowanie zainteresowanych środowisk o prowadzonych pracach dotyczących zawodu psychoterapeuty.
- Przedsięwzięcia mające za przedmiot popularyzację wiedzy na temat psychoterapii, zdrowia psychicznego i dobrostanu ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki, oświaty zdrowotnej.
- Działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, wydawnicza.
§ 4
PRP realizuje swoje cele poprzez:
- Dbanie o ustalone standardy i potwierdzanie ich spełniania przez członków Rady.
- Propagowanie świadczenia usług psychoterapeutycznych świadczonych przez profesjonalnie wyszkolone osoby.
- Prowadzenie rejestru psychoterapeutów, z uwzględnieniem grup podejść i stowarzyszeń, które je certyfikuje.
- Ustalanie wymogów i standardów dla programów szkoleń w psychoterapii oraz kształcenia ustawicznego w dziedzinie psychoterapii.
- Współpraca z organizacjami i z innymi środowiskami.
- Podejmowanie decyzji w sprawie wspólnego stanowiska i wspólnych projektów.
- Przygotowywanie ekspertyz i opracowań, w tym przez członków Rady i zaproszonych ekspertów.
- Kontakty przedstawicieli PRP z administracją i mediami.
- Spotkania i seminaria robocze, sympozja, konferencje, szkolenia, warsztaty, narady.
- Podejmowanie i inicjowanie działań na rzecz osób korzystających z psychoterapii, psychoterapeutów, specjalistów z innych dziedzin, w tym pracowników oświaty, opieki społecznej, ochrony zdrowia, służb oraz różnych branż i sektorów.
- Tworzenie i prowadzenie programów szkoleniowych, edukacyjnych, prozdrowotnych i terapeutycznych dla różnych grup docelowych, zawodów i profesji, w tym pracowników oświaty, lekarzy i osób wykonujących inne zawody.
- Ogłaszanie konkursów na opracowywanie ważniejszych zagadnień z zakresu psychoterapii oraz przyznawanie nagród za te opracowania.
- Podejmowanie lub inicjowanie działań na rzecz rozwoju psychoterapii w Polsce, w tym działalność wydawnicza.
- Inicjowanie lub opiniowanie rozwiązań prawnych odnoszących się do psychoterapii i zdrowia.
- Udział w procesie konsultacji powstającego prawa dotyczącego psychoterapii i zdrowia.
- Podejmowanie działań na rzecz jednolitej interpretacji oraz stosowania obowiązującego prawa dotyczącego psychoterapii.
- Podejmowanie działań na rzecz ochrony osób korzystających z psychoterapii.
- Reprezentowanie wspólnych interesów członków wobec organów władzy samorządowej, państwowej oraz instytucji krajowych i międzynarodowych.
- Promowanie i konstytuowanie standardów psychoterapii, etyki zawodowej.
- Inicjowanie lub udział w innych projektach związanych z celami PRP.
- Podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji celów PRP.
§ 5
- PRP prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową.
- PRP może prowadzić działalność gospodarczą w szczególności w zakresie wydawnictwa, edukacji, oświaty, zdrowia, poradnictwa, szkoleń, badań naukowych, kongresów, konferencji.
- Dochód z działalności gospodarczej PRP służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Decyzje o rozpoczęciu prowadzenia działalności przez PRP podejmuje Zarząd w formie uchwały.
§ 6
PRP działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210 ze zm.) i innych przepisów prawa oraz niniejszego Statutu.
Rozdział III
Członkowie PRP, członkostwo i ustanie członkostwa
§ 7
Członkowie PRP dzielą się na:
- Członków zwyczajnych.
- Członków wspierających.
§ 8
Członkami zwyczajnymi Rady są stowarzyszenia zrzeszające psychoterapeutów, które spełniają poniższe warunki:
- Prowadzą działalność co najmniej od 3 lat.
- Wydają certyfikat psychoterapeuty osobom legitymującym się dyplomem ukończenia studiów wyższych co najmniej na poziomie VII według Polskiej Ramy Kwalifikacji, które ukończyły systematyczne całościowe szkolenie z zakresu psychoterapii spełniające wymogi określone w standardach określonych przez statutowe organy PRP.
- Wdrożyli i stosują procedurę certyfikacyjną prowadzącą do uzyskania certyfikatu lub jego odpowiednika, a stosowana procedura spełnia standardy określone przez statutowe ograny PRP.
- Stosują kodeks etyczny oraz procedurę skarg i odwołań zgodne z standardami określonymi przez statutowe organy PRP.
- uznają cele PRP, zobowiązują się przestrzegać statutu oraz uchwał organów statutowych PRP, a także zobowiązują się do wniesienia swojego wkładu w rozwój PRP oraz w osiągnięcie celów PRP.
§ 9
Członkiem wspierającym PRP może zostać stowarzyszenie, sekcja stowarzyszenia, osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub inny podmiot posiadający osobowość prawną, który uznaje cele, standardy i zasady etyczne PRP, a także zobowiązuje się przestrzegać statutu oraz uchwał organów statutowych PRP.
§ 10
- Kandydat na członka zwyczajnego PRP składa na adres PRP wniosek aplikacyjny z listem intencyjnym oraz oświadczeniem o spełnieniu warunków, w szczególności określonych w § 8 niniejszego statutu oraz określonych w regulaminach wewnętrznych przyjętych przez statutowe organy PRP.
- Kandydat na członka wspierającego PRP składa na adres PRP wniosek aplikacyjny wraz z deklaracją o sposobie, rodzaju lub formie wsparcia oraz oświadczeniem o uznaniu celów, standardów i zasad etycznych PRP, a także zobowiązaniem do przestrzegania statutu oraz uchwał organów statutowych PRP.
§ 11
- O przyjęciu w poczet członków PRP decyduje Zarząd w formie uchwały, po wcześniejszym otrzymaniu rekomendacji od komisji weryfikującej wnioski aplikacyjne.
- Decyzja o przyjęciu lub odmowie przyjęcia na członka PRP zostaje podjęta w terminie do 6 miesięcy od wpłynięcia wniosku aplikacyjnego.
- Zarząd PRP może zwrócić się do kandydata na członka PRP o przedstawienie dokumentów potwierdzających spełnienie warunków, przed podjęciem decyzji o przyjęciu na poczet członków PRP.
- Zarząd PRP podejmując uchwałę, o której mowa w ust. 1 w odniesieniu do członka wspierającego akceptuje i wskazuje sposób, rodzaj lub formę wspierania PRP.
§ 12
- Utrata członkostwa PRP następuje poprzez:
- utratę osobowości prawnej przez członka PRP, likwidację sekcji stowarzyszenia lub śmierci,
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
- wykluczenie uchwałą Zarządu ze względu na naruszenie zasad członkowskich lub obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności w przypadku:
- nieprzestrzegania postanowień statutu, uchwał organów statutowych oraz regulaminów wewnętrznych PRP,
- naruszenia zasad etycznych,
- działania członka PRP lub jego poszczególnych członków na niekorzyść, lub szkodę PRP,
- niewywiązywania się z przyjętych wobec PRP zobowiązań lub obowiązków członkowskich,
- niezastosowanie się do standardów dotyczących psychoterapii, działalności psychoterapeutycznej lub zasad wydawania certyfikatów psychoterapeuty,
- zalegania z opłatą składki członkowskiej lub innych należności przysługujących PRP,
- zaprzestania spełnienia warunków określonych w § 8,
- niewywiązywania się zzadeklarowanego rodzaju,sposobu lub formy wsparcia PRP przez członka wspierającego,
- częściowego lub całkowitego ubezwłasnowolnienia.
- Organizacji, która utraciła członkostwo na podstawie § 12 ust. 1 pkt. c, przysługuje prawo do wniesienia odwołania od decyzji Zarządu o utracie członkostwa, do Walnego Zebrania Członków. Decyzja Walnego Zebrania Członków w tej sprawie jest ostateczna.
- W okresie od dnia wydania decyzji wskazanej w ust. 2 członkostwo organizacji której dotyczy decyzja, ulega zawieszeniu i w tym okresie organizacja nie może korzystać z uprawnień członkowskich, prócz uprawnień wskazanych w ust. 2.
- W przypadku uchylenia przez Walne Zebranie Członków decyzji w trybie określonym w ust. 2, zawieszenie członkostwa ustaje.
- Utrata członkostwa nie powoduje wygaśnięcia wierzytelności przysługujących PRP, a w szczególności z tytułu nieopłaconych składek członkowskich do chwili utraty członkostwa.
Rozdział IV
Obowiązki i prawa członków
§ 13
- Członek PRP, o ile nie jest osobą fizyczną wykonuje przysługujące mu prawa za pośrednictwem pełnomocnika będącego osobą fizyczną.
- Członek PRP może przez umocowane do tego organy uprawnione do reprezentacji członka PRP ustanowić wyłącznie jednego pełnomocnika do wykonywania praw, o których mowa w ust. 1.
- Członek PRP informuje na piśmie Zarząd o powołaniu i odwołaniu pełnomocnika.
- Członek PRP może ustanowić pełnomocnika, o którym mowa w ust. 2 do pełnienia funkcji przedstawiciela w PRP na stałe, okresowo lub przy danej czynności.
§ 14
- Członek zwyczajny PRP jest obowiązany:
- propagować cele PRP i aktywnie uczestniczyć w ich realizacji,
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał podjętych przez organy statutowe PRP,
- terminowo opłacać składki członkowskie, w tym celowe składki członkowskie,
- brać udział w Walnych Zebraniach Członków PRP poprzez jednego przedstawiciela wskazanego przez własne umocowane do tego organy,
- dbać o dobre imię PRP,
- terminowo i należycie wypełniać swoje zobowiązania względem PRP oraz należycie realizować uchwały podjęte przez organy statutowe PRP.
- Członek zwyczajny PRP ma prawo:
- jednego głosu w posiedzeniach Walnego Zgromadzenia Członków oraz wyboru członków organów statutowych PRP, a także do wskazania swojego pełnomocnika jako kandydata do tych władz,
- składać Zarządowi wnioski dotyczące działalności PRP.
§ 15
- Członek wspierający PRP jest obowiązany:
- propagować cele PRP i aktywnie uczestniczyć w ich realizacji,
- przestrzegać postanowień Statutu regulaminów oraz uchwał podjętych przez organy statutowe PRP,
- dbać o dobre imię PRP,
- terminowo i należycie wypełniać swoje zobowiązania względem PRP, w tym wywiązać się z zadeklarowanego rodzaju, sposobu lub formy wsparcia PRP oraz należycie realizować uchwały podjęte przez organy statutowe PRP.
- Członek wspierający PRP ma prawo:
- składać Zarządowi wnioski dotyczące działalności PRP,
- uczestniczyć w pracach organów statutowych PRP z głosem doradczym, na zaproszenie Zarządu.
- Członek wspierający nie ma prawa głosowania, jak również czynnego oraz biernego prawa wyborczego, z tym zastrzeżeniem, iż może zostać zaproszony przez Zarząd jako gość z głosem doradczym do udziału w posiedzeniach organów statutowych PRP.
Rozdział V
Zasady działania PRP
§ 16
- Każdemu członkowizwyczajnemu uprawnionemu do udziału w Walnym Zebraniu Członków przysługuje jeden głos, wykonywany przez jednego pełnomocnika ustanowionego przez danego członka. Prawo do głosowania podczas posiedzeń lub zebrań PRP posiada tylko jeden pełnomocnik uprawnionego podmiotu.
- Zasada określona w ust. 1 dotyczy także wszelkich innych władz PRP.
- W posiedzeniach organów statutowych PRP lub spotkaniach PRP mogą uczestniczyć goście zapraszani przez Zarząd.
Rozdział VI
Władze PRP
§ 17
- Władzami PRP są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Koszty funkcjonowania organów PRP ponosi PRP.
- Członkiem Zarządu lub Komisji Rewizyjnej może być wyłącznie osoba fizyczna, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego ani za przestępstwo skarbowe.
- Nie można łączyć pełnienia funkcji w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
§ 18
- Walne Zebranie Członków jest najwyższym organem PRP.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków może być:
- sprawozdawczo-wyborcze, które zwołuje Zarząd na koniec kadencji, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od jej zakończenia;
- sprawozdawcze, które zwołuje Zarząd PRP corocznie w terminie do 30 czerwca danego roku;
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane w każdym czasie z inicjatywy:
- Zarządu,
- Komisji Rewizyjnej,
- na pisemne żądanie jednej trzeciej ogółu członków zwyczajnych PRP,
- na skutek ustąpienia ponad połowy składu członków Zarządu.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków nie później niż 90 dni, od daty otrzymania żądania określonego w ust. 4 powyżej.
- Niezwołanie Walnego Zebrania Członków w terminach, o których mowa w ust. 3 i ust. 5 upoważnia Komisję Rewizyjną do zwołania takiego walnego zebrania.
- Walne Zebranie Członków zwołuje się przez ogłoszenie na stronie internetowej PRP zamieszczone najpóźniej na 21 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
- Ogłoszenie o zwołaniu Walnego Zebrania Członków publikowane na stronie internetowej PRP zawiera co najmniej:
- datę oraz godzinę Walnego Zebrania Członków,
- miejsce, w którym odbędzie się Walne Zebranie Członków,
- informację, czy jest to Zwyczajne czy Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków,
- proponowany porządek obrad Walnego Zebrania Członków,
- formę uczestnictwa w Walnym Zebraniu Członków,
- adres poczty elektronicznej, na jaki członkowie mogą przesyłać korespondencję dotyczącą Walnego Zebrania Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- W razie nieodbycia się Walnego Zebrania Członków w pierwszym terminie z powodu niewystarczającej do podjęcia uchwał liczby członków, zwołuje się Walne Zebranie w drugim terminie, z tym samym porządkiem obrad. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu Członków i nie może być wyznaczony wcześniej, niż po upływie pół godziny od pierwszego terminu.
§ 19
Do wyłącznej właściwości Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie i zmiana Statutu PRP,
- uchwalenie kierunków i planów działalności PRP,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz sprawozdań finansowych PRP,
- zatwierdzanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawach członkowskich,
- wybór i odwołanie członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie zasad ustalania wysokości składek członkowskich, w tym celowych składek członkowskich i wpisowego przez Zarząd PRP,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu PRP.
§ 20
- Walne Zebranie Członków wybiera i odwołuje członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym spośród pełnomocników członków zwyczajnych zgłoszonych jako kandydatów do pełnienia funkcji członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
- W razie zmniejszenia się składu wymienionych w ust. 1 organów w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu następuje w drodze kooptacji przez pozostałych członków organu, którego skład uległ zmniejszeniu.
- W drodze kooptacji nie można powołać więcej niż połowy składu organu wybranego przez Walne Zebranie Członków.
- W razie niemożności dokonania kooptacji, przeprowadzane są wybory uzupełniające wedle zasad dotyczących wyborów na kolejną kadencję.
- Zarząd i Komisję Rewizyjną pierwszej kadencji powołuje Zebranie Założycielskie PRP, spośród pełnomocników członków założycieli.
§ 21
- Walne Zebranie Członków jest władne do podejmowania uchwał:
- w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 50% członków z prawem głosu,
- w drugim terminie – niezależnie od ilości obecnych.
- Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, poza wyjątkami określonymi przepisami prawa oraz niniejszym statutem.
- Odwołanie członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej wymaga bezwzględnej większości głosów oddanych przez obecnych członków uprawnionych do głosowania na Walnym Zebraniu Członków.
- Członkowie zwyczajni PRP mogą oddawać głos na Walnym Zebraniu Członków przez pełnomocnika, a także kiedy zostaje to przewidziane w zaproszeniu drogą korespondencyjną, za pomocą poczty elektronicznej (email) lub za pomocą innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (w formie telekonferencji), za wyjątkiem spraw, dla których zastrzeżone zostało głosowanie tajne.
- Głos oddany korespondencyjnie lub za pomocą poczty elektronicznej (email) uważa się za ważny jeżeli wpłynął do PRP w terminie od dnia podania przez Zarząd do wiadomości Członków PRP terminu, miejsca i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, do chwili rozpoczęcia Walnego Zebrania Członków.
- Głos oddany za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (w formie telekonferencji) jest ważny w przypadku gdy Członek PRP oddaje go w czasie rzeczywistym w trakcie Walnego Zebrania Członków, będąc w stanie słyszeć i widzieć pozostałe osoby uczestniczące w Walnym Zebraniu Członków oraz być przez nie słyszanym i widzianym.
- W sprawie wyboru lub odwołania Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej lub poszczególnych członków tych organów, uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są w głosowaniu tajnym.
§ 22
- Zarząd jest organem wykonawczym, kierującym działalnością PRP.
- Zarząd składa się z 3 do 5 członków.
- Zarząd wybiera ze swego składu Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika oraz Sekretarza, a w przypadku Zarządu trzyosobowego Wiceprezes pełni funkcję Sekretarza.
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu. Przy równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały Zarządu mogą być również podejmowane w drodze telekonferencji potwierdzonej głosowaniem drogą środków komunikacji na odległość.
- Kadencja wspólna Zarządu trwa cztery lata.
- Mandat członka zarządu wygasa z dniem 31 grudnia danego roku, w którym upływa kadencja Zarządu lub z chwilą powołania nowych członków Zarządu na nową kadencję w zależności od tego, które ze zdarzeń wystąpi jako pierwsze. Mandat członka zarządu wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu zarządu.
- Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
- W umowach między PRP a członkiem zarządu oraz w sporach z nim PRP reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
§ 23
Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy dotyczące działalności PRP niezastrzeżone do kompetencji innych organów, a w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- reprezentowanie PRP wobec władz i osób trzecich,
- inicjowanie, koordynowanie i organizowanie działalności PRP,
- zarządzanie funduszami i majątkiem PRP,
- opracowywanie projektów planów działalności PRP,
- powoływanie oraz rozwiązywanie grup o charakterze merytorycznym oraz koordynowanie ich działalności,
- uchwalanie lub zatwierdzanie regulaminów nie zastrzeżonych do właściwości innych organów statutowych PRP,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnym profilu działania,
- podejmowanie uchwał w sprawie wysokości składek członkowskich, w tym celowych składek członkowskich i wpisowego zgodnie z zasadami uchwalonymi na Walnym Zebraniu oraz ustalanie trybu i sposobu ich uiszczania,
- powadzenie ewidencji członków PRP,
- podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia funduszy celowych i projektów, w tym zasad i sposobów ich finansowania oraz zarządzania.
- ustalenie zasad zatrudniania i wynagradzania pracowników, z wyjątkiem członków Zarządu,
- wykluczanie członka PRP w sytuacjach określonych w statucie,
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
- kierowanie bieżącą działalnością PRP.
§ 24
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym PRP.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych na wspólną kadencję przez Walne Zebranie Członków na okres czterech lat.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem 31 grudnia danego roku, w którym upływa kadencja Komisji Rewizyjnej lub z chwilą powołania nowych członków Komisji Rewizyjnej na nową kadencję w zależności od tego, które ze zdarzeń wystąpi jako pierwsze. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu zarządu
- Komisja wybiera ze swego składu Przewodniczącego.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola co najmniej raz w roku działalności PRP i jej organów pod względem gospodarności i zgodności z przepisami prawa, statutu i uchwałami organów statutowych PRP,
- przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
- przedstawianie Zarządowi wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
- składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań ze swej działalności,
- podejmowanie uchwał w sprawach o których mowa w § 22 ust. 9 i 10, ustalanie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu oraz zasad jego wypłaty.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu. Przy równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- W zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej, Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu ani w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności PRP i jego organów.
Rozdział VII
Zmiany statutu
§ 25
Uchwała w sprawie zmiany statutu PRP jest podejmowana większością 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział VIII
Majątek i rozwiązanie PRP
§ 26
Majątek PRP powstaje z wpisowego, składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z działalności statutowej, ofiarności publicznej oraz pożytków z ruchomości, nieruchomości i praw należących do PRP.
§ 27
- Funduszami i majątkiem PRP zarządza Zarząd na podstawie rocznego planu działalności PRP.
- Do reprezentowania PRP oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest łączne działanie dwóch członków zarządu z których każdy pełni funkcję Prezesa, Wiceprezesa lub Skarbnika.
- Zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem PRP w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy PRP pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- przekazywanie majątku PRP na rzecz osób wskazanych w lit. a na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku PRP na rzecz osób wskazanych w lit. a na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą osoby wskazane w lit. a na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 28
- PRP rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu PRP Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku PRP.
§ 29
Do trwających kadencji członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej stosuje się przepisy statutu w brzmieniu nadanym Uchwałą nr …/2023 Walnego Zebrania Członków Polskiej Rady Psychoterapii z dnia 19 marca 2023r.