STATUT ZWIĄZKU STOWARZYSZEŃ
Polska Rada Psychoterapii
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Tworzy się Związek Stowarzyszeń o nazwie Polska Rada Psychoterapii, zwany dalej PRP lub Radą.
- Nazwa i logo związku są zastrzeżone.
- Terenem działania PRP jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą PRP jest miasto stołeczne Warszawa.
- Stowarzyszenie może działać także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
Polska Rada Psychoterapii jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem stowarzyszeń, o celach niezarobkowych, mającym na celu działanie na rzecz psychoterapii.
Rozdział II
Cele i zadania PRP
§ 3
Celami PRP są:
- Dbanie o status i umocowanie zawodu psychoterapeuty.
- Wspieranie rozwoju psychoterapii w Polsce.
- Opracowywanie i opiniowanie projektów rozwiązań legislacyjnych dotyczących szkolenia i certyfikowania psychoterapeutów oraz świadczenia psychoterapii.
- Reprezentacja wspólnych interesów środowiska psychoterapeutów w kontaktach z instytucjami państwowymi i międzynarodowymi oraz innymi organizacjami.
- Wymiana doświadczeń związanych ze szkoleniem i certyfikowaniem psychoterapeutów oraz sposobem uprawiania psychoterapii.
- Tworzenie, rozwijanie i promowanie zasad i standardów dotyczących zawodu psychoterapeuty i prowadzenia psychoterapii.
- Inicjowanie i wspieranie działań służących dobru i bezpieczeństwu klientów/pacjentów korzystających z usług psychoterapeutycznych.
- Informowanie zainteresowanych środowisk o prowadzonych pracach dotyczących zawodu psychoterapeuty.
§ 4
- Dbanie o ustalone standardy i potwierdzanie ich spełniania przez stowarzyszenia będące członkami Rady.
- Propagowanie świadczenia usług psychoterapeutycznych świadczonych przez profesjonalnie wyszkolone osoby.
- Prowadzenie rejestru psychoterapeutów, z uwzględnieniem modalności i stowarzyszenia, które ich certyfikuje.
- Ustalanie wymogów dla programów szkoleń w psychoterapii.
- Współpraca z organizacjami i z innymi środowiskami.
- Podejmowanie decyzji w sprawie wspólnego stanowiska i wspólnych projektów.
- Przygotowywanie ekspertyz i opracowań przez członków Rady i zaproszonych ekspertów.
- Kontakty przedstawicieli PRP z administracją i mediami.
- Spotkania i seminaria robocze.
§ 5
PRP nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 6
PRP działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210) i innych przepisów prawa oraz niniejszego Statutu.
Rozdział III
Członkowie PRP, członkostwo i ustanie członkostwa
§ 7
Członkami Rady są stowarzyszenia lub sekcje stowarzyszeń, które spełniają poniższe warunki:
- Prowadzą działalność opisaną w ust. 2 co najmniej od 3 lat.
- Akredytują i/lub prowadzą systematyczne i całościowe szkolenie w psychoterapii dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych na poziomie magisterskim, obejmujące od 1 października 2007 roku co najmniej 1200 godzin szkolenia w ciągu co najmniej 4 lat.
- Wdrożyli i stosują procedurę certyfikacyjną prowadzącą do uzyskania certyfikatu lub jego odpowiednika.
- Stosują kodeks etyczny zgodny z zasadami etycznymi PRP oraz stosują procedurę skarg i odwołań.
§ 8
Organizacja członkowska PRP może mieć status:
- Członka zwyczajnego.
- Członka wspierającego.
§ 9
Członkiem zwyczajnym PRP może zostać stowarzyszenie, która spełnia następujące warunki:
- Spełnia warunki określone w § 7 niniejszego statutu.
- Posiada osobowość prawną.
§ 10
Członkiem wspierającym PRP może zostać sekcja stowarzyszenia, które spełnia warunki określone w § 7 lub dane stowarzyszenie.
§ 11
- Kandydat na członka PRP składa na adres PRP wniosek zawierający list intencyjny z prośbą o przyjęcie na członka PRP i informacje o spełnianiu warunków.
- O przyjęciu członka do PRP decyduje Walne Zgromadzenie.
- Decyzja o przyjęciu lub odmowie przyjęcia na członka PRP zostaje podjęta w terminie do 3 miesięcy od wpłynięcia wniosku.
§ 12
- Członkostwo w PRP ustaje na skutek:
- Ustania bytu organizacji członkowskiej.
- Formalnego wystąpienia organizacji członkowskiej.
- Decyzji Zarządu PRP ze względu na łamanie zasad etycznych lub łamanie statutu PRP lub działania organizacji członkowskiej na niekorzyść PRP.
- Organizacji, która utraciła członkostwo na podstawie § 12 ust. 1 pkt. c, przysługuje odwołanie od decyzji Zarządu PRP o utracie członkostwa, do Walnego Zebrania Członków.
- Decyzja Walnego Zebrania Członków w tej sprawie jest ostateczna.
- W okresie od dnia wydania decyzji wskazanej w ust. 2 członkostwo organizacji której dotyczy decyzja, ulega zawieszeniu i w tym okresie organizacja nie może korzystać z uprawnień członkowskich prócz uprawnień wskazanych w ust. 2.
- W przypadku uchylenia przez Walne Zebranie Członków decyzji w trybie określonym w ust. 2, zawieszenie członkostwa ustaje.
Rozdział IV
Obowiązki i prawa członków
§ 13
- Członkowie PRP wykonują przysługujące im prawa za pośrednictwem pełnomocników będących osobami fizycznymi
- Pełnomocnikiem wskazanym w ust. 1 jest pojedyncza osoba powołana przez właściwe władze członka PRP.
- Członek informuje na piśmie Zarząd PRP o powołaniu i odwołaniu pełnomocnika.
- Osoba wskazana w ust. 2 może na piśmie upoważnić inną osobę do pełnienia funkcji przedstawiciela w PRP na stałe, okresowo lub przy danej czynności.
§ 14
- Członek zwyczajny PRP jest obowiązany:
- propagować cele PRP i aktywnie uczestniczyć w ich realizacji,
- przestrzegać postanowień statutu,
- opłacać składki członkowskie,
- brać udział w Walnych Zebraniach Członków poprzez przedstawiciela wskazanego przez własne organy.
- Członek zwyczajny PRP ma prawo:
- wybierać członków władz PRP i wskazywać pełnomocnika jako kandydatów do tych władz,
- składać Zarządowi wnioski dotyczące działalności PRP.
§ 15
- Członek wspierający PRP jest obowiązany:
- propagować cele PRP i aktywnie uczestniczyć w ich realizacji,
- przestrzegać postanowień Statutu,
- opłacać składki członkowskie.
- Członek wspierający PRP ma prawo:
- składać Zarządowi wnioski dotyczące działalności PRP,
- uczestniczyć w pracach organów PRP z głosem doradczym.
Rozdział V
Zasady działania PRP
§ 16
- Prawo do głosowania w czasie zebrań PRP posiada tylko jeden pełnomocnik uprawnionego podmiotu.
- Zasada określona w ust. 1 dotyczy także wszelkich innych władz PRP.
- W spotkaniach PRP mogą uczestniczyć goście zapraszani przez Zarząd PRP.
- Zaproszenie określone w ust. 3 może zostać przekazane przez członka Zarządu PRP.
Rozdział VI
Władze PRP
§ 17
- Władzami PRP są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Koszty funkcjonowania organów PRP ponosi PRP.
- Członkiem Zarządu PRP i Komisji Rewizyjnej może być wyłącznie osoba fizyczna, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego ani za przestępstwo skarbowe.
§ 18
- Walne Zebranie Członków jest najwyższym organem PRP.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków może być:
- Sprawozdawczo-wyborcze, które zwołuje Zarząd PRP w końcu kadencji, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy po jej upływie,
- sprawozdawcze, które zwołuje Zarząd corocznie w terminie do 30 czerwca danego roku.Niezwołanie Walnego Zebrania Członków w wyżej podanych terminach upoważnia Komisję Rewizyjną do zwołania takiego walnego zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane w każdym czasie z inicjatywy:
- Zarządu,
- Komisji Rewizyjnej,
- na pisemne żądanie jednej trzeciej ogółu członków zwyczajnych PRP,
- na skutek ustąpienia ponad połowy składu członków Zarządu.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w terminie 90 dni, liczonym od daty otrzymania żądania określonego w ust. 4 powyżej.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Walne Zebranie Członków zwołuje się poprzez zawiadomienie członków PRP pocztą elektroniczną i na stronie WWW z podaniem Zawiadomienia i ogłoszenia zawierających daty i miejsca zebrania, a w przypadku nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków także wykazu spraw, dla których zostało zwołane.
- W razie nieodbycia się Walnego Zebrania Członków w pierwszym terminie z powodu wymaganej liczby członków, zwołuje się Walne Zebranie w drugim terminie, z tym samym porządkiem obrad. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu Członków i nie może być wyznaczony wcześniej, niż po upływie pół godziny od pierwszego terminu.
§ 19
Do wyłącznej właściwości Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie i zmiana Statutu PRP,
- uchwalanie kierunków działania PRP,
- uchwalanie planów działalności PRP,
- zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawach członkowskich,
- wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków, Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie zasad ustalania wysokości składek członkowskich i wpisowego przez Zarząd PRP,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu PRP.
§ 20
- Walne Zebranie Członków wybiera i odwołuje Zarząd oraz Komisję Rewizyjną w głosowaniu tajnym spośród pełnomocników członków zwyczajnych.
- W razie zmniejszenia się składu wymienionych w ust. 1 organów w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu następuje w drodze kooptacji przez pozostałych członków organu, którego skład uległ zmniejszeniu.
- W drodze kooptacji nie można powołać więcej niż połowy składu organu wybranego przez Walne Zebranie Członków.
- W razie niemożności dokonania kooptacji, przeprowadzane są wybory uzupełniające wedle zasad dotyczących wyborów na kolejną kadencję.
- Zarząd i Komisję Rewizyjną pierwszej kadencji powołuje Zebranie Założycielskie PRP, spośród pełnomocników członków założycieli.
§ 21
- Walne Zebranie Członków jest władne do podejmowania uchwał:
- w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 50% członków z prawem głosu,
- w drugim terminie – niezależnie od ilości obecnych.
- Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, poza wyjątkami określonymi przepisami prawa oraz niniejszym statutem.
- Odwołanie członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej wymaga bezwzględnej większości głosów obecnych na Walnym Zebraniu Członków.
- Członkowie PRP mogą oddawać głos na Walnym Zebraniu Członków osobiście lub przez pełnomocnika, a także drogą korespondencyjną, za pomocą poczty elektronicznej (email) lub za pomocą innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (w formie telekonferencji), za wyjątkiem spraw, dla których zastrzeżone zostało głosowanie tajne.
- Głos oddany korespondencyjnie lub za pomocą poczty elektronicznej (email) uważa się za ważny jeżeli wpłynął do PRP w terminie od dnia podania przez Zarząd do wiadomości Członków PRP terminu, miejsca i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, do chwili rozpoczęcia Walnego Zebrania Członków.
- Głos oddany za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (w formie telekonferencji) jest ważny w przypadku gdy Członek PRP oddaje go w czasie rzeczywistym w trakcie Walnego Zebrania Członków, będąc w stanie słyszeć pozostałe osoby uczestniczące w Walnym Zebraniu Członków oraz być przez nie słyszanym.
- W sprawie wyboru lub odwołania Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej lub poszczególnych członków tych organów, uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są w głosowaniu tajnym.
§ 22
- Zarząd jest organem wykonawczym, kierującym działalnością PRP.
- Zarząd składa się z 3 do 7 członków.
- Zarząd wybiera ze swego składu Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika oraz Sekretarza, a w przypadku Zarządu trzyosobowego Wiceprezes pełni funkcję Sekretarza.
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu. Przy równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały Zarządu mogą być również podejmowane w drodze telekonferencji potwierdzonej głosowaniem drogą środków komunikacji na odległość.
- Kadencja Zarządu trwa cztery lata.
§ 23
Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy dotyczące działalności PRP niezastrzeżone do kompetencji innych organów, a w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- reprezentowanie PRP wobec władz i osób trzecich,
- inicjowanie, koordynowanie i organizowanie działalności PRP,
- zarządzanie funduszami i majątkiem PRP,
- opracowywanie projektów planów działalności PRP,
- powoływanie oraz rozwiązywanie grup o charakterze merytorycznym oraz koordynowanie ich działalności,
- zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnym profilu działania,
- podejmowanie uchwał w sprawie wysokości składek członkowskich i wpisowego zgodnie z zasadami uchwalonymi na Walnym Zebraniu,
- Prowadzenie ewidencji członków PRP.
§ 24
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym PRP. Składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków na okres czterech lat. Komisja wybiera ze swego składu Przewodniczącego.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola co najmniej raz w roku działalności PRP i jej organów pod względem gospodarności i zgodności z przepisami prawa, statutu i uchwałami organów PRP,
- przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
- przedstawianie Zarządowi wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli,
- składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań ze swej działalności.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu. Przy równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- W zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej, Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu ani w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności PRP i jego organów.
Rozdział VII
Zmiany statutu
§ 25
Uchwała w sprawie zmiany statutu PRP jest podejmowana większością 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział VIII
Majątek i rozwiązanie PRP
§ 26
Majątek PRP powstaje z wpisowego, składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z działalności statutowej, ofiarności publicznej oraz pożytków z ruchomości, nieruchomości i praw należących do PRP.
§ 27
- Funduszami i majątkiem PRP zarządza Zarząd na podstawie rocznego planu działalności PRP.
- Do reprezentowania PRP oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest łączne działanie dwóch członków zarządu z których każdy pełni funkcję Prezesa, Wiceprezesa lub Skarbnika.
- Zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem PRP w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy PRP pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- przekazywanie majątku PRP na rzecz osób wskazanych w lit. a na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku PRP na rzecz osób wskazanych w lit. a na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą osoby wskazane w lit. ana zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 28
- PRP rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu PRP Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku PRP.